Feedback Geven

Feedback is de succesfactor voor goed samenwerken

  • Home
  • Valkuilen feedback geven
  • Valkuilen feedback ontvangen
  • Hoe geef je feedback?
  • Hoe ontvang je feedback?
  • Workshops
    • Incompany

Valkuilen bij feedback ontvangen

Wanneer je feedback krijgt, is dat niet altijd even makkelijk. Soms krijg je er een naar gevoel van of baal je ervan dat je “gefaald” hebt. Voor je het weet, stap je in één van de valkuilen van feedback ontvangen:

  1. Je schiet in de verdediging.
    Toelichten waarom je op een bepaalde manier gehandeld hebt, is prima. Wanneer je echt gaat verdedigen, schiet je te ver door. Het verschil is dat je bij verdedigen in feite de feedback niet wilt aanhoren en dat je het liefst wilt dat de ander zijn feedback terugneemt. Degene die de moeite heeft genomen jou feedback te geven, zal het gevoel krijgen dat je niet openstaat voor zijn mening. Uiteraard komt dat de samenwerking niet ten goede.
  2. Je ontkent het.
    Het kan zijn dat je de feedback niet herkent, niet begrijpt waarover het exact gaat. En het kan zelfs zo zijn dat de ander zich vergist. Maar simpelweg ontkennen zal jullie niet verder helpen en net zulk effect hebben als verdedigen. Beter kun je aangeven dat je het niet begrijpt en vervolgens om verduidelijking vragen.
  3. Terugvechten.
    We komen het allemaal tegen, mensen die je feedback komen geven over iets waar ze zelf ook een handje van hebben. Boter op hun hoofd hebben ze, kom op zeg! Dus laten we dat maar eens even flink laten weten! Misschien weet je nog wel wat meer als verweer in te brengen, heb je nog wat oude koeien in de sloot? Nee, terugvechten is geen aanrader, zelfs al heb je helemaal gelijk in je weerwoord. Het geeft alleen maar aan dat je geen feedback wenst te krijgen en zal olie op het vuur gooien. De samenwerking wordt niet beter, eerder slechter.
  4. Persoonlijk opvatten.
    Ja natuurlijk vat je het persoonlijk op, het gaat ook over jou! Maar wat belangrijk is, is dat je beseft dat feedback over je gedrag gaat en niet over wie jij bent als mens of als collega. Het gevoel dat je gefaald hebt, zal je niet verder helpen.

Dit zijn de meest voorkomende valkuilen en misschien ken jij er nog wel meer. Waar het nu om gaat is dat je de kunst van het feedback ontvangen onder de knie krijgt, zodat je ervan leert en het als een cadeau gaat ontvangen. Lees verder over de kunst van feedback ontvangen.

Contactgegevens

telefoon 030-635 3441
(ma-vr van 08:30 tot 21:00)

email Email ons via het contact-formulier.

© 2004–2023 - Anker & Kompas
Assertiviteitstraining - Communicatietraining - Leiderschapstraining - Persoonlijke Effectiviteit en Ontwikkeling