Feedback Geven

Feedback is de succesfactor voor goed samenwerken

  • Home
  • Valkuilen feedback geven
  • Valkuilen feedback ontvangen
  • Hoe geef je feedback?
  • Hoe ontvang je feedback?
  • Workshops
    • Incompany

Valkuilen bij feedback geven

Er zijn allerlei redenen waarom feedback niet gaat werken. Soms komt dat door het moment of je gemoedstoestand en soms merk je dat die ander er niet voor open staat. Laten we eens kijken naar de meest voorkomende valkuilen waar we intrappen als we feedback geven:

  1. Geen contact
    Feedback is een basisvorm in de communicatie en voor succesvolle communicatie is een goed contact de basisvoorwaarde. Loop dus niet pats-boem bij iemand binnen om meteen te vertellen waar je je aan stoort, maar zorg eerst dat jullie goed in contact zijn en open staan voor elkaars gedachten en mening.
  2. Vaag!
    Je praat in vaagheden of algemeenheden. Daardoor heeft de ontvanger misschien geen flauw idee van wat je bedoelt. Wanneer iemand de feedback krijgt dat hij “niet slim bezig is”, dan kan hij dat bijvoorbeeld heel persoonlijk opvatten (ik ben niet slim) en beschouwen als een aanval op wie hij is. Het effect kan zijn dat hij in de tegenaanval gaat of zich juist terugtrekt en afsluit voor wat je nog meer wilt zeggen.
  3. Je maakt jezelf te groot
    Wanneer je je opstelt alsof jij het allemaal beter weet, of die ander het allemaal niet snapt, dan zul je weinig bereidheid terugkrijgen om iets met je feedback te doen. Tenzij de ander zo geïntimideerd is door jouw gedrag, maar dan nog zal het niet van harte gaan en de samenwerking eerder verslechteren dan verbeteren.
  4. Je maakt jezelf te klein
    Als je je heel onderdanig opstelt zodra je feedback geeft, praat in aarzelende termen met woorden als “misschien”, “eigenlijk” en “een beetje”, dan komt je feedback natuurlijk niet krachtig genoeg over. De ander kan zich afvragen hoe belangrijk het werkelijk voor je is en het makkelijk naast zich neerleggen.
  5. Afrekenen
    Als je feedback geeft omdat je met iemand wilt afrekenen, dan heb je de essentie van feedback niet begrepen. Je geeft feedback omdat je de ander wilt helpen en daar hoort een behulpzame en open houding bij.
  6. Verwijten
    Wanneer je iemand iets verwijt, dan ga je ervan uit dat hij met opzet heeft gehandeld. Dat kan ook wel zijn, omdat hij een bepaald resultaat voor ogen had. Maar blijkbaar ben jij niet blij met dat resultaat. Dat kun je gewoon met hem bespreken in plaats van meteen verhaal te gaan halen. Dat laatste kan averechts werken.

Nu je de meest voorkomende valkuilen weet, wil je vast ook weten wat nu de succesfactoren van feedback zijn. Lees dan verder over de kunst van feedback geven.

Contactgegevens

telefoon 030-635 3441
(ma-vr van 08:30 tot 21:00)

email Email ons via het contact-formulier.

© 2004–2023 - Anker & Kompas
Assertiviteitstraining - Communicatietraining - Leiderschapstraining - Persoonlijke Effectiviteit en Ontwikkeling